Visst får man en positiv känsla när man blir bra bemött. Det kan vara av en kollega eller när man går in i en butik. Känslan man får då kan hänga med en resten av dagen. 🙂
Vi som arbetar i demensvården behöver verkligen tänka på hur vi bemöter personen vi finns till för. Bemötandet påverkar personen och kan vara avgörande för hur dagen blir, men även bidra till om vi får möjlighet att hjälpa personen. Det innebär att bemötandet behöver anpassas för varje person, ett personcentrerat bemötande helt enkelt.
Bemötande handlar om mötet mellan två personer där någon slags kommunikation sker, verbalt och/eller icke-verbalt. Ett möte som personen ska gå stärkt ur med en positiv känsla.
Men vad är ett bra bemötande egentligen?
Det finns inget enkelt svar på den frågan eftersom alla personer, demenssjukdomens påverkan och situationer är olika. Men det du kan märka det på är på personen såklart. Hur mottogs mitt bemötande, blev personen arg, irriterad eller orolig? Då kanske det inte var så bra. Eller fungerade bemötandet?
- Stanna upp och tänk till…
- Vad var det jag sa?
- Vad gjorde jag?
- Jag behöver nog anpassa mitt bemötande mer…
- Kan jag få tips från kollegan eller anhöriga? Eller det här behöver jag tipsa dem om!
- Vad står det i levnadsberättelsen som jag kan använda mig av?
- Vad står det i genomförandeplanen kring bemötande och kommunikation? Behöver den uppdateras?
För många personer handlar det ofta om att bli sedd, bekräftad och lyssnad på. Men även att vi tänker på att anpassa kommunikationen, prata om det personen tycker om att prata om, inte för långa meningar, korta instruktioner, undvik svåra och abstrakta ord, tänk på ditt kroppsspråk osv.
Ibland kanske vi pratar för mycket, använd bilder eller föremål för att visa/tydliggöra eller använd vårdarsång. Vårdarsång handlar om att sjunga istället för att prata, ett sätt att underlätta samspelet med personen.
Bekräfta känslan är något vi kan ha med oss i bemötandet. Det personen upplever och uttrycker är sant för personen, så bekräfta känslan ”jag ser att du är orolig, jag brukar också vara det ibland, jag hjälpa dig att leta/ vi löser det här tillsammans”. Det är ett mycket bättre alternativ än att börja argumentera och förklara hur det verkligen ligger till. Det brukar bara göra personen mer upprörd, kanske t o m arg.
När en person blir arg behöver vi använda lågaffektivt bemötande. Här kan du ta del av ett poddavsnitt av Demensdialogen Angvik & Björk som handlar om det.
Om det är enkelt med bemötande? Nej men det är så viktigt så vi behöver vara stjärnor på det!
Lycka till med ditt bemötande!
Kram Lotta
En kommentar
Kommentera →